Hämtning av förpackningar

Från och med 1 januari 2024 tar Uppsala Vatten över ansvaret för att hämta förpackningar från hushållen i Uppsala.

För att göra övergången så enkel som möjligt för flerbostadshus har Uppsala Vatten upphandlat två avtal.

  1. Tillfälliga avtal för hämtning av förpackningar från lägenhetshus under 2024 fram till mars 2025.
  2. Ett nytt avtal för hämtning av förpackningar från lägenhetshus. Avtalet börjar gälla i mars 2025 och då tar Uppsala Vatten automatiskt över ansvaret för alla hämtningar.

Om du bor i villa eller en liknande bostad berörs du inte av avtalen här ovan. För att kunna sortera alla förpackningar hemma kommer du istället att få två fyrfackskärl under 2025.

Hämtning av förpackningar under 2024

Fram till och med februari 2025 kan du själv jämföra priser och skriva avtal för ditt flerbostadshus med någon av levernatörerna nedan.

Har du redan idag ett avtal med en av leverantörerna i listan och som du vill behålla behöver du inte göra något alls. De kommer att fortsätta hämta som vanligt.

Från och med mars 2025 hämtas alla förpackningar av Uppsala Vatten. Vi rekommenderar att ha en dialog med din befintliga leverantör, särskilt om slutdatum på dina nuvarande avtal, om det måste justeras inför förändringen 2025.

Beställning av tjänster och kundtjänst sköts av respektive leverantör fram till mars 2025. För beställning av tjänst kontakta någon av nedan leverantörer:

Avdrag på grundavgifterna

Har ditt flerbostadshus, samfällighet eller bostadsrättsförening en komplett förpackningsinsamling får du ett avdrag på grundavgifterna. Läs mer på vår webbsida för fastighetsnära insamling (FNI).

Hjälpte innehållet på sidan dig? (Om du svarar nej - fyll gärna i varför.)

EPI debug

Created:
2023-10-02T12:51:55
Last modified:
2023-11-28T15:45:20
Published:
2023-10-03T14:44:16
Last published:
2023-11-28T15:45:20
Template
Sida


EPI.PageType
StandardPage

EPI.PageURLSegment
abonnemang-tidningar

EPI.Id
d380263e81d5419fbcd871fccc985389