E-faktura och Kivra- frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om e-faktura, både via din bank och via Kivra. Är din fråga inte besvarad, hör av dig till vår kundtjänst eller till din internetbank.

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?

En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan ser ut precis som en vanlig pappersfaktura, men den behöver inte tryckas eller skrivas ut.

Jag har Kivra men vill fortfarande få en pappersfaktura, hur gör jag då?

Vill du fortfarande ha pappersfaktura? Då ändrar du det i dina inställningar i Kivra.

Läs mer om hur du göra hos Kivra Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag har inte Kivra, hur skaffar jag det?

Kostar det att betala fakturor via Kivra?

Kivra är helt gratis för privatpersoner. Det kostar ingenting att betala fakturor via Kivras betaltjänst och inte heller att ta emot post eller kvitton digitalt.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Anmälan gör du direkt i din internetbank genom att söka efter Uppsala Vatten och Avfall AB. För mer information om hur e-faktura fungerar, kontakta din bank.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Ångrar du dig och vill ha fakturan med posten istället, kan du enkelt avanmäla e-faktura via din internetbank.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag någon pappersfaktura?

När du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från oss.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en vanlig pappersfaktura. Här kan du få fakturans innehåll förklarat Pdf, 175.6 kB..

När betalas e-fakturan?

När du har godkänt den elektroniska fakturan för betalning i din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, det går bra. Kontakta kundtjänst om du även vill ha autogiro. Det vill säga att fakturan betalas automatiskt på förfallodagen. Du behöver då inte godkänna betalningen i din internetbank. Däremot måste du se till att det finns täckning på ditt konto.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Det är samma rutiner som vid en vanlig faktura. Du kommer att få en påminnelse från oss. Påminnelsen skickar vi däremot med vanliga posten.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank avslutas e-fakturan och du måste anmäla e-faktura på nytt hos din nya bank. Anmälan gör du som tidigare i din internetbank genom att söka efter Uppsala Vatten och Avfall AB.

Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?

Har du frågor om din betalning hör du av dig till din bank. Har du frågor om innehållet i fakturan får du hjälp av vår kundtjänst.

Hjälpte innehållet på sidan dig? (Om du svarar nej - fyll gärna i varför.)

EPI debug

Created:
2019-05-08T12:55:25
Last modified:
2022-09-28T15:28:38
Published:
2019-05-08T12:55:31
Last published:
2022-09-28T15:28:38
Template
Sida


EPI.PageType
StandardPage

EPI.PageURLSegment
e-faktura---fragor-och-svar

EPI.Id
b401c25efafd4a55a9f7cb9da17c97ad