Faktura och betalning

Hos oss väljer du själv hur du vill betala dina fakturor. Vill du veta vad olika delar på fakturan betyder så kan vår fakturaförklaring reda ut begreppen.

Fakturaförklaring

Är det någon del av fakturan du vill veta mer om? Då kan vår fakturaförklaring vara till hjälp.

Fakturaförklaring privatperson (pdf) Pdf, 175.6 kB, öppnas i nytt fönster.

Fakturaförklaring företag (pdf) Pdf, 239.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Fakturaförklaring bostadsrättföreningar (pdf) Pdf, 284.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Ibland kan du få en faktura på ganska låga belopp. Det kan bero på många olika orsaker, men till exempel att du överbetalat den tidigare fakturan eller att vi gjort en preliminär fakturering som vi sedan korrigerar på kommande fakturor.

Samfakturering

Samfakturering av tjänster är standard på Uppsala Vattens fakturor och vi ser just nu över så att alla våra fakturor ser likadana ut och korrigerar de som tidigare haft sina avgifter uppdelade på olika fakturor.

Digitala fakturor är det mest hållbara valet

Uppsala Vatten ser gärna ett ökat användande av digitala fakturor eftersom det är ett mer hållbart alternativ än pappersfakturor. Vi erbjuder våra privatkunder att få sin faktura via e-post, Kivra eller som e-faktura via banken. Läs mer om våra digitala fakturatjänster nedan.

Nya kunder som redan har Kivra kommer automatiskt att få fakturorna från Uppsala Vatten till sitt befintliga Kivrakonto om inga andra val aktivt görs.

Har du inte Kivra eller någon av våra andra digitala fakturalösningar så kommer du fortsatt få din faktura hemskickad via brev.

Fakturan för VA- och avfallsabonnemang skickas var tredje månad till privatpersoner och avser tre månaders förbrukning. Har man endast avfallsabonnemang kommer fakturan två gånger per år.

Till företag och stora förbrukare kommer fakturan varje månad och avser en månads förbrukning och en månads hushållsavfallshämtning. Fakturan kommer vanligen i början av månaden, med förfallodag den sista samma månad.

Läs vanliga frågor och svar om fakturor

Autogiro

Med autogiro får du en vanlig faktura med posten och pengarna dras sedan automatiskt från ditt bankkonto. På fakturan ser du förfallodagen då pengarna dras. Vill du ha autogiro kan du anmäla det till oss eller via din internetbank. 

För att avsluta ditt autogiro kontaktar du din bank.

E-faktura

Med e-faktura får du en elektronisk faktura som du betalar direkt i din internetbank. E-faktura finns hos alla större banker. Anmälan gör du direkt i din internetbank genom att söka efter Uppsala Vatten och Avfall AB.

Vanliga frågor och svar om e-faktura

Kivra

I Kivra kan du få brev och fakturor från tiotusentals företag och myndigheter, däribland Uppsala Vatten. Du kan också betala fakturor, ta emot jobbavtal och hantera kvitton.

Läs mer på www.kivra.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fakturamottagare

Enligt vattentjänstlagen är det fastighetsägaren som är betalningsskyldig för VA-tjänster. De vi godkänner som fakturamottagare är den som äger fastigheten eller innehar fast egendom med tomträtt, ständig besittningsrätt, fideikommissrätt eller dylikt. Hyresgäster kan alltså inte stå som fakturamottagare då vi inte har något avtal med eller fordran på dem.

Det här gäller även abonnemang för avfall. Abonnemang för avfall ska stå på fastighetsägaren som då också är betalningsskyldig.

Betalning från utlandet

Använd följande uppgifter vid betalning från utlandet.

IBAN: SE8795000099604208706905

BIC: NDEASESS

Bankgiro 363-1090

Hjälpte innehållet på sidan dig? (Om du svarar nej - fyll gärna i varför.)

EPI debug

Created:
2019-05-08T12:54:28
Last modified:
2024-09-23T09:24:09
Published:
2022-01-31T10:11:15
Last published:
2024-09-23T09:49:48
Template
Sida


EPI.PageType
StandardPage

EPI.PageURLSegment
faktura-och-betalning

EPI.Id
74cdcbe968284c24bf6c21e8799b1c68