- Startsida
- Hushåll
- Priser och avgifter
- Faktura och betalning
- Frågor och svar om fakturor
Frågor och svar om fakturor
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om våra fakturavillkor. Här finns också svar om e-faktura, både via din bank och via Kivra. Är din fråga inte besvarad, hör av dig till vår kundservice eller till din internetbank.
Allmänna fakturafrågor
Jag vill ha separat fakturor på mina anläggningar, kan jag få det?
Privatpersoner får en faktura med alla sina anläggningar på.
Företag som kan ta emot Svefaktura/Peppol direkt till sitt ekonomisystem kan få separata fakturor per anläggning. Företag som inte kan ta emot Svefaktura/Peppol får en faktura med alla sina anläggningar på.
När kommer mina fakturor?
Privatpersoner faktureras för VA- och avfallsabonnemang var tredje månad. Har du endast avfallsabonnemang kommer fakturan två gånger per år. Fakturan kommer vanligen i början av månaden, med förfallodag den sista samma månad
Företag och stora förbrukare (som bostadsrättsföreningar) får faktura varje månad. Fakturan kommer vanligen i början av månaden, med förfallodag den sista samma månad.
Kan jag få månadsfaktura som privatperson?
Nej.
Hur gör jag för att ändra min fakturaadress eller fakturareferens?
Kontakta kundservice via vårt kontaktformulär eller e-post.
Kan jag få förlängt förfallodatum?
Nej.
Hur bestrider jag en faktura som jag tycker är felaktig?
Skicka in en skriftlig bestridan till kundservice via vårt kontaktformulär eller e-post.
Jag vill skicka min faktura min hyresgäst, kan ni lägga in hyresgästen som fakturamottgare?
Nej, det är alltid fastighetsägaren som är kund hos oss och den som är betalningsskyldig.
Hur skaffar jag autogiro?
Du anmäler autogiro via din bank. Antingen via internetbanken eller i bankens app. Det kan skilja lite mellan olika banker så kontakta din så hjälper de dig.
Kan jag få mina fakturor i Kivra?
Ja. du aktiverar det själv via Kivra-appen.
Jag har fått påminnelse eller inkasso men har inte fått den första fakturan?
Det kan bero på flera olika saker:
- Om du får pappersfaktura kan den ha kommit bort i posthanteringen.
- Vi kanske har haft fel adress till dig.
Kontakta oss via vårt kontaktformulär eller e-post för att kontrollera vilken adress vi har registrerad.
Jag har fått en faktura som är mycket högre än vanligt, vad kan det bero på?
Det kan bero på att din förbrukning har förändrats eller att en ny taxa har börjat gälla.
En kraftigt ökad vattenförbrukning efter vattenmätaren kan bero på många olika saker:
- En vattenläcka i ditt hus.
- Ändrat förbrukningsmönster eller fler boende.
- Trädgårdsbevattning.
- Fyllning av pool.
Kontakta oss så kan vi ge dig tips på vad du kan undersöka. Du når oss via vårt kontaktformulär eller e-post.
Jag har fått en avi med återbetalning, behöver jag lösa in den eller kan jag få insatt på konto?
Om du inte vill lösa in avin behöver du:
- Skicka tillbaka avin till oss på adress:
Uppsala Vatten och Avfall AB
Box 1444
751 44 UPPSALA - Logga in på Mina sidor och registrera ditt bankkonto för återbetalningar. Det gör du under Kontaktuppgifter/Återbetalningskonto.
Om du inte skickar in avin tar återbetalningen cirka 2,5 månad.
Jag har autogiro och har fått en återbetalning, kommer det in på mitt konto automatiskt?
Ja, på det förfallodatum som står på kreditfakturan.
Jag har ny fakturaadress men fakturan kommer till den gamla adressen.
Vi uppdaterar inte fakturaadressen automatiskt. Du behöver själv höra av dig om fakturaadress eller referenser ändras.
Varför har jag fått en extra faktura?
I samband med antagande av ny taxa vid årsskiftet kan du få en extra faktura. Den extra fakturan påverkar inte din totala årskostnad eller med vilket tidsintervall som du vanligtvis brukar få dina fakturor. Du får den extra fakturan inför årsskiftet, när våra nya priser och avgifter börjar gälla. Priserna och avgifterna ses över varje år och beslutas i kommunfullmäktige.
Kivra
Jag har Kivra men vill fortfarande få en pappersfaktura, hur gör jag då?
Vill du fortfarande ha pappersfaktura? Då ändrar du det i dina inställningar i Kivra.
Läs mer om hur du göra hos Kivra Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Jag har inte Kivra, hur skaffar jag det?
Kostar det att betala fakturor via Kivra?
Kivra är helt gratis för privatpersoner. Det kostar ingenting att betala fakturor via Kivras betaltjänst och inte heller att ta emot post eller kvitton digitalt.
Kan jag och min partner se gemensamma räkningar i Kivra?
Det går att skapa delade mappar i Kivra. Dokument som läggs där kan ses av de du delat mappen med. Det går också att ha en gemensam inkorg i Kivra. Om du har en delad inkorg kan den du delar inkorgen med betala fakturor som kommer dit. Läs mer hos Kivra Länk till annan webbplats..
E-faktura
Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan ser ut precis som en vanlig pappersfaktura, men den behöver inte tryckas eller skrivas ut.
Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Anmälan gör du direkt i din internetbank genom att söka efter Uppsala Vatten och Avfall AB. För mer information om hur e-faktura fungerar, kontakta din bank.
Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Ångrar du dig och vill ha fakturan med posten istället, kan du enkelt avanmäla e-faktura via din internetbank.
Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.
Får jag någon pappersfaktura?
När du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från oss.
Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en vanlig pappersfaktura. Här kan du få fakturans innehåll förklarat Pdf, 175.6 kB. (Pdf, 175.6 kB).
När betalas e-fakturan?
När du har godkänt den elektroniska fakturan för betalning i din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Ja, det går bra. Kontakta kundservice om du även vill ha autogiro. Det vill säga att fakturan betalas automatiskt på förfallodagen. Du behöver då inte godkänna betalningen i din internetbank. Däremot måste du se till att det finns täckning på ditt konto.
När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Det är samma rutiner som vid en vanlig faktura. Du kommer att få en påminnelse från oss. Påminnelsen skickar vi däremot med vanliga posten.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank avslutas e-fakturan och du måste anmäla e-faktura på nytt hos din nya bank. Anmälan gör du som tidigare i din internetbank genom att söka efter Uppsala Vatten och Avfall AB.
Vad är e-faktura (elektronisk faktura)?
Har du frågor om din betalning hör du av dig till din bank. Har du frågor om innehållet i fakturan får du hjälp av vår kundservice.
Hur avslutar jag autogiro och byter till e-faktura?
Du avslutar autogirot hos din bank. Anmälan för e-faktura gör du direkt i din internetbank genom att söka efter Uppsala Vatten och Avfall AB. Många banker har en inställning där e-fakturor upp till ett visst belopp betalas automatiskt. Kontakt din bank för mer detaljerad information om hur e-faktura fungerar hos dem.