Frågor och svar om digitala vattenmätare

Nedan hittar du frågor och svar om de digitala vattenmätarna.

Tidsplan, tidsbokning och bytet

Tidsplan - när kommer ni till mig?

I god tid innan vi kommer till dig kommer du få ett brev med information från oss.

Nedanstående tidsplan är preliminär och kan komma att ändras under projektets gång.

Bytet av digital vattenmätare görs i etapper.

Etapp 0 (pilot)

  • Antal mätare: cirka 400
  • Tidpunkt: Mars 2026
  • Område: Piloten tar plats i delar av Vänge och Eriksberg

Etapp 1

  • Antal mätare: cirka 1000
  • Tidpunkt: April 2026
  • Område: Skyttorp, Vilan, Vattholma

Etapp 2

  • Antal mätare: cirka 5000
  • Tidpunkt: Kvartal 2-3 2026
  • Område: Jälla, Luthagen, Sunnersta, Nåntuna, Tuna backar, Ärna samt ett antal kvarvarande mätare med sedan tidigare planerat bytesår 2026

Etapp 3

  • Antal mätare: cirka 5000
  • Tidpunkt: Kvartal 4 2026 - kvartal 1 2027
  • Område: Bergsbrunna, Flogsta, Länna, Norby, Valsätra, Årsta, Storvreta, Marielund, Knutby, Brillinge och Ärna

Etapp 4

  • Antal mätare: cirka 5000
  • Tidpunkt: Kvartal 2-3 2027
  • Område: Almunge, Danmark, Fjärdingen, Fålhagen, Gunsta, Husbyborg, Kronåsen, Kvarngärdet, Librobäck, Rasbokil, Stenhagen, Vallby, Vårdsätra, Sävja, Sala backe, Lugnet, Kåbo, Kungsängen, Järlåsa, Gåvsta, Gränby, Fyrislund, Dragarbrunn, Boländerna samt ett antal kvarvarande mätare med sedan tidigare planerat bytesår 2027

Etapp 5:

  • Antal mätare: cirka 5000
  • Tidpunkt: Kvartal 4 2027 - kvartal 1 2028
  • Område: Berthåga, Bälinge, Gamla uppsala, Håga, Löten, Nyby, Rickomberga, Skölsta, Ultuna, Svartbäcken, Skuttunge, Ramsta, Lövstalöt, Läby, Gottsunda, Björklinge samt resterande del av Eriksberg och Vänge

Ett år delas in i fyra kvartal och ett kvartal är tre månader: januari-mars (Q1), april-juni (Q2), juli-september (Q3) och oktober-december (Q4). I tidsplanen ovan ser du det planerade arbetet uppdelat i dessa delar.

Läs mer om tidsplan och tidsbokning

Hur och när får jag min tidsbokning?

Bytet av mätare utförs av vår underleverantör One Nordic. De kommer att skicka ut information gällande installationen och tidbokning till dig när det är dags för byte i ditt område.

  1. One Nordic skickar ett förslag på tid till dig via SMS och e-post. Utskicket skickas 2 veckor före föreslagen tid.
  2. Du bekräftar tiden genom att klicka på en bifogad länk i utskicket. Din tid registreras då hos One Nordic som planerar in ett besök hos dig den avsatta tiden.
  3. Om du inte kan den föreslagna tiden kan du enkelt boka om den via en bifogad länk i utskicket. One Nordic ser din önskade tid och planerar in sitt besök.
  4. Om du inte har bekräftat din tid får du cirka 1 vecka innan föreslagen tid en påminnelse via sms eller e-post om att bekräfta den angivna tiden.

Logga gärna in på Mina sidor Länk till annan webbplats. eller kontakta oss på Kundservice Länk till annan webbplats. för att uppdatera dina kontaktuppgifter. Om du inte har angett något mobilnummer eller e-postadress kommer tidsbokningen istället skickas till dig per brev. Vänligen observera då att tiden för att bekräfta eller boka om den föreslagna tiden kan förkortas något beroende på postgången och utdelning av post i ditt område. Påminnelse skickas inte via brev.

Vad händer om jag missar min bokade tid?

En vuxen person behöver vara på plats när montören kommer för att installera den nya mätaren. Om vi inte får tillträde fastiheten och tvingas ställa in bytet på plats, kommer du att få betala en avgift för ett så kallat förgävesbesök* enligt gällande taxa.

Missar du den avtalde tiden behöver du komma överrens tillsammans med One Nordic om en ny tid för installation.

*En avgift för förgävesbesök innebär en avgift som tas ut när vi inte har kunnat genomföra ett planerat arbete. Till exempel för att mätarplatsen inte uppfyller grundkraven, vi inte kommer in i fastigheten eller av någon annan anledning inte kan utföra arbetet.

Jag kan inte den föreslagna tiden för byte – hur gör jag?

Du kan boka om din inplanerade tid senast 3 dagar innan planerat besök.

Om du inte kan den föreslagna tiden eller får förhinder kan du själv boka om din tid via One Nordics bokningsportal. Du har möjlighet att göra 1 ombokning själv. Du kan då välja en tillgänglig tid mellan aviserad tid och 7 dagar framåt.

Behöver du boka om till en tid längre fram, eller önskar att boka om en andra gång kontaktar du One Nordic för en ny tid.

All information om hur du bokar om din tid får du i samband med det utskick du får från One Nordic, cirka två veckor innan planerat byte.

Vad händer om jag inte hunnit åtgärda allt innan montören ska komma?

Boka snarast om besöket om du vet med dig att din mätarplats inte är klar när det är dags för installation. Om montören behöver avbryta besöket på plats för att din mätarplats inte är godkänd kommer du att få betala en avgift för ett så kallat förgävesbesök* enligt gällande taxa.

*En avgift för förgävesbesök innebär en avgift som tas ut när vi inte har kunnat genomföra ett planerat arbete. Till exempel för att mätarplatsen inte uppfyller grundkraven, vi inte kommer in i fastigheten eller av någon annan anledning inte kan utföra arbetet.

Hur lång tid tar bytet till digital vattenmätare?

Installation av den digitala vattenmätaren beräknas ta upp till 30 minuter.

Kom ihåg att kontrollera din nuvarande installation vid vattenmätarplatsen. Bedömer du att din mätarplats inte uppfyller kraven, behöver du åtgärda bristerna innan vi kommer för att byta din vattenmätare. Om du behöver hjälp att åtgärda mätarplatsen kan du anlita valfri vvs-firma.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Behöver jag smartphone för att kunna ta emot sms-aviseringar?

Nej, du behöver ingen smartphone för att ta emot aviseringar gällande tidsbokningar. Aviseringarna kommer i textform och alla länkar skrivs ut så att du lätt kan skriva in dem själv i en webbläsare. På så vis kan du nå One Nordics bokningsportal och hantera din tidsbokning.

Tillbaka till toppen

Varför mätarna behövs – och din roll i det

Varför görs bytet till digitala vattenmätare?

Bytet till digitala vattenmätare är ett viktigt steg mot en smartare och mer hållbar vattenförsörjning.

Att vi byter till fjärravlästa digitala mätare gör att vi kan förbättra noggrannheten i mätningarna och göra vattenavläsningen mer effektiv. Det innebär också att vi snabbare kan upptäcka eventuella läckage eller onormal vattenförbrukning både ute på ledningsnätet och i en fastighet. Det ger oss möjlighet att åtgärda problem innan de leder till stora kostnader eller skador. Den förbättrade tekniken gör det också möjligt för dig att följa din egen vattenförbrukning via Mina sidor.

Den nya mätaren läses av automatiskt, så du kommer inte längre behöva skicka in egna avläsningar. Att få in mätningarna digitalt sparar både tid och resurser, samtidigt minskar vi den miljöpåverkan som är förknippad med manuella mätningar och papper, vilket bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Måste jag byta vattenmätare?

Ja.

Du behöver ha en vattenmätare i din fastighet för att mäta din vattenförbrukning. Förbrukningen ligger till grund för hur du faktureras av oss. Vattenmätaren måste enligt lag bytas ut efter vissa intervaller, och det är Uppsala Vatten och Avfall som beslutar vilken typ av mätare som ska installeras hos våra kunder. För att vidareutveckla vår service och ta tillvara på den nya tekniken och dess möjligheter kommer alla analoga vattenmätare nu att ersättas med digitala.

Står Uppsala Vatten för kostnaden för att åtgärda mätarplatsen?

Nej. Det är fastighetsägarens ansvar att stå för kostnaden för eventuella åtgärder som behövs för att få en godkänd mätarplats. Som fastighetsägare äger du anläggningen från servisventilen i gatan hela vägen in i huset, förutom vattenmätaren som ägs av Uppsala Vatten.

Denna ansvarsfördelning är reglerad både i lagen om allmänna vattentjänster (LAV 2006:412) och i kommunens föreskrifter om användningen av den allmänna vatten- och avloppsanläggningen (förkortat ABVA).

Allmänna bestämmelser för användande av Uppsala kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning Länk till annan webbplats.

Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster Länk till annan webbplats.

Varför ska jag som fastighetsägare betala för att bygga om mätarplatsen – finns lagstöd för detta krav?

Som fastighetsägare äger du anläggningen från servisventilen i gatan och hela vägen in i huset, bortsett från vattenmätaren som ägs av Uppsala Vatten och Avfall. Du som fastighetsägare bekostar de anpassningar av mätarplatsen som krävs.

Lagstöd för detta finns i lagen om allmänna vattentjänster (LAV 2006:412) § 19–22.

Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster Länk till annan webbplats.

Uppsala Vatten arbetar efter kommunens allmänna bestämmelser för vatten och avlopp (förkortat ABVA). Enligt dessa bestämmelser har vi rätt att ställa krav på mätarplatsens konstruktion. Gamla mätarplatser kan vara utformade efter föråldrade krav. Med hänsyn till nya krav, ny teknik och nya typer av vattenmätare kan mätarplatsen behöva ändras.

Allmänna bestämmelser för användande av Uppsala kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning Länk till annan webbplats.

Jag bytte nyligen min vattenmätare, varför behöver jag byta igen?

Innan vi gick över till digitala vattenmätare har vi kontinuerligt haft ett intervall om 10 år för byte av våra gamla, analoga vattenmätare. Detta har fortsatt fram till att beslutet om att gå över till digitala vattenmätare togs. Därför kan några kunder relativt nyligen ha fått sin gamla vattenmätare bytt till en ny analog sådan och nu återigen få en bokad tid om byte till digital vattenmätare.

Vem får montera, byta eller ta bort vattenmätare?

Vattenmätaren är Uppsala Vattens egendom och endast vår personal har rätt att installera, kontrollera och underhålla den samt att öppna och stänga servisventilen (förbindelseventilen mellan din fastighet och det kommunala ledningsnätet).

Om du planerar att ändra vattenmätarens placering eller bygga och renovera så måste du beställa en vattenavstängning.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Måste jag vara hemma när vattenmätaren ska bytas?

Ja, vid besöket är det viktigt att det finns en vuxen person hemma som kan visa var vattenmätaren finns och för att säkerställa att arbetet kan utföras på ett säkert och korrekt sätt. En vuxen behöver vara närvarande för att ta emot information, godkänna arbetet och hantera eventuella praktiska frågor som kan uppstå under installationen.

Kom ihåg att du debiteras en förgävesavgift om en vuxen person ej är på plats på en inbokad tid. Har du förhinder på den dag eller tid som du har fått tilldelad så måste du boka om för att undvika förgävesavgift.

Mer information om tidsbokning får du när det är dags för din fastighet.

Läs mer om tidplanen och tidsbokning

Vilket ansvar har jag som fastighetsägare för vattenmätaren?

Du som fastighetsägare ansvarar för att mätarplatsen är i gott skick och att vi kan genomföra ett mätarbyte.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Även om det är Uppsala Vatten som äger din vattenmätare, är du som fastighetsägare ansvarig för att skydda den mot kyla, värme eller annan yttre påverkan. Du måste också regelbundet kontrollera avstängningsventilerna så att de går att stänga vid behov. Om vattenmätaren inte skyddas, kan du som fastighetsägare blir ersättningsskyldig för kostnaden för att åtgärda eller byta mätaren.

Fastighetsägarens ansvar är reglerat i Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster.

Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster Länk till annan webbplats.

Vad ska jag göra innan vattenmätarbytet?

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

För att vi ska kunna byta din vattenmätare, måste du som fastighetsägare se till att ha en godkänd mätarplats. Därför behöver du kontrollera din nuvarande installation vid vattenmätarplatsen. Bedömer du att din mätarplats inte uppfyller kraven, behöver du åtgärda bristerna innan vi kommer för att byta din vattenmätare. Om du behöver hjälp att åtgärda mätarplatsen kan du anlita valfri vvs-firma.

Vem betalar för min vattenmätare?

Vi på Uppsala Vatten äger och bekostar din vattenmätare. Vi sköter även service och byte av vattenmätaren enligt fastställda intervaller, utan kostnad.

Vattenmätarbytet kan dock medföra kostnader för dig som fastighetsägare om din mätarplats behöver åtgärdas för att bli godkänd inför installationen av den nya mätaren. Detta beror på att du som fastighetsägare äger anläggningen från servisventilen i gatan hela vägen in i huset, förutom vattenmätaren som ägs av Uppsala Vatten.

Därför är det ditt ansvar att se till att mätarplatsen är godkänd innan vi kan göra bytet. Om din mätarplats inte uppfyller kraven inför installationen av den nya vattenmätaren, ansvarar du för att bekosta de åtgärder som krävs för att den ska bli godkänd. Om du behöver hjälp att åtgärda mätarplatsen kan du anlita valfri vvs-firma.

Denna ansvarsfördelning är reglerad både i lagen om allmänna vattentjänster (LAV 2006:412) och i kommunens föreskrifter om användningen av den allmänna vatten- och avloppsanläggningen (förkortat ABVA).

Allmänna bestämmelser för användande av Uppsala kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning Länk till annan webbplats.

Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster Länk till annan webbplats.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Varför ställer Uppsala Vatten krav på mätarplatsen?

Våra kunders mätarplats är också våra vattenmätarteknikers arbetsmiljö. Precis som vid elinstallationer måste vissa krav vara uppfyllda. Detta för att göra mätarplatsen säkrare och minska risken för läckage under eller efter mätarbytet. Det är också viktig att du själv kommer åt mätarplatsen och att ventilerna fungerar som de ska, ifall att du snabbt behöver stänga av vattnet.

Enligt kommunens allmänna bestämmelser för vatten och avlopp (förkortat ABVA) har Uppsala Vatten rätt att ställa krav på mätarplatsens konstruktion.

Allmänna bestämmelser för användande av Uppsala kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning Länk till annan webbplats.

Jag ska sälja min fastighet, vad gäller då?

Fram till att fastigheten är såld och ägarbytet har skett, ansvarar du som nuvarande fastighetsägare för att förbereda och möjliggöra för vattenmätarbytet. Om fastigheten säljs innan mätarbytet är genomfört, är det viktigt att du som säljare informerar den nya ägaren om det kommande mätarbytet.

Informera också om eventuella åtgärder på mätarplatsen som krävs, men som du som fastighetsägare ännu inte har utfört.

Tillbaka till toppen

Vattenmätarplatsen

Hur ska vattenmätarplatsen se ut?

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

För att vi ska kunna byta din vattenmätare, måste du som fastighetsägare se till att ha en godkänd mätarplats. Därför behöver du kontrollera din nuvarande installation vid vattenmätarplatsen. Bedömer du att din mätarplats inte uppfyller kraven, behöver du åtgärda bristerna innan vi kommer för att byta din vattenmätare. Om du behöver hjälp att åtgärda mätarplatsen kan du anlita valfri vvs-firma.

Varför är min mätarplats/mätarbrunn inte godkänd?

Om din mätarplats eller mätarbrunn inte har blivit godkänd så beror det på att den inte uppfyller våra krav.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Att vara fastighetsägare medför ett ansvar att se till att din VA-installation följer regler och anvisningar. Det som godkändes när huset byggdes och mätarplatsen sattes upp behöver inte vara godkänt idag eftersom regler och krav förändrats med tiden.

Det finns en avstängningsventil innan min vattenmätare – varför måste det finnas en efter också?

Om det inte finns en avstängningsventil efter vattenmätaren måste hela husets rörsystem tömmas på vatten i samband med mätarbytet. Skulle det ske en vattenläcka i din fastighet måste du kunna stänga av vattnet.

Om det saknas någon ventil eller om de är trasiga behöver du åtgärda detta. Om du behöver hjälp att åtgärda mätarplatsen kan du anlita valfri vvs-firma.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Det finns ingen golvbrunn under min mätarplats – måste det verkligen finnas?

Nej, det behöver inte finnas en golvbrunn för att mätarbytet ska kunna utföras. Om en vattenläcka skulle uppstå så minskar dock risken för översvämning i fastigheten om en golvbrunn finns på plats.

Kontrollera gärna med ditt försäkringsbolag vad som gäller för just din fastighet.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning samt vår checklista inför bytet.

Det står en möbel/vitvara framför min vattenmätarplats – är det ok?

För att montören ska kunna byta ut din vattenmätare behöver utrymmet kring vattenmätarplatsen vara fritt från saker i närheten.

När mätaren väl är utbytt är det upp till dig om du vill ställa möbler eller annat framför mätarplatsen. Vattenmätaren måste dock kunna göras lättåtkomlig för montör eller tekniker vid framtida byten eller eventuella reparationer.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning samt vår checklista inför bytet.

Behöver det vara någon särskild temperatur vid min mätarplats eller mätarbrunn?

Vattenmätaren ska sitta monterad i ett utrymme där det är tillräckligt varmt och torrt för att den inte ska skadas. Mätaren riskerar att frysa sönder om temperaturen sjunker några grader under nollstrecket. En sönderfryst vattenmätare kan orsaka vattenskador. Om vattenmätaren i din fastighet fryser sönder så blir du ersättningsskyldig för denna.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Var sitter min vattenmätare?

Vattenmätaren sitter på inkommande vattenledning, oftast i källaren, tvättstugan, köket eller under varmvattenberedaren. Ibland sitter den i ett prefabricerat vattenmätarskåp eller i en mätarbrunn.

Det är viktigt att du har koll på var vattenmätaren i ditt hus är placerad så att du vid en akut läcka eller översvämning snabbt kan stänga av vattnet.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Hur beställer jag vattenavstängning?

Ska du åtgärda något vid din vattenmätarplats måste vattnet stängas av vid anslutningspunkten i gatan.

Beställ avstängning och påslagning i god tid. Handläggningstiden är 10arbetsdagar och tjänsten för avstängning och påslagning är kostnadsfri vid ombyggnation av mätarplats.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Måste jag betala för vattenavstängningen när jag bygger om mätarplatsen?

Uppsala vatten har beslutat att våra kunder inte behöver betala för avstängning och påslagning av vattnet i samband med att mätarplatsen byggs om.

Det innebär att Uppsala vatten står för den avgift som annars skulle debiteras.

Här beställer du vattenavstängning

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Hur kontrollerar jag mina ventiler vid vattenmätaren?

Stäng av ventilen innan vattenmätaren och öppna därefter en kran. Om mätaren står stilla och inget vatten rinner ut så fungerar ventilen. Gör sedan samma sak med den andra ventilen som sitter efter vattenmätaren. Om ventilerna inte går att stänga helt så behöver de bytas ut. Om du behöver hjälp att åtgärda mätarplatsen kan du anlita valfri vvs-firma.

Tänk på att ventilerna ska vara lätta att manövrera. Öppna och stäng försiktigt.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Jag har avstängningsventil LK 580 eller LK 581 - vad betyder det?

Om du har avstängningsventilerna LK 580 eller LK 581 vid din vattenmätare måste de vara utbytta inför mätarbytet. De är felkonstruerade och kan orsaka allvarliga vattenläckor och personskador. De identifieras lättast genom att ”LK 580” eller ”LK 581” är stansat i metallen samt genom dess svarta ratt i plast.

Obs! Endast auktoriserad vvs-personal får byta ventilerna LK 580 och LK 581, enligt tillverkarens anvisning.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Jag har inte utrymme för en konsol där min vattenmätare sitter idag, vad händer då?

För att en mätarplats ska vara godkänd, måste en konsol vara monterad. Om det är trångt och svårt att få plats med en konsol, bör du konsultera en vvs-installatör för råd om hur du ordnar en godkänd mätarplats. Om du behöver hjälp att åtgärda mätarplatsen kan du anlita valfri vvs-firma.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

Jag har inte möjlighet att åtgärda min mätarplats just nu - vad gör jag?

Det är ditt ansvar som fastighetsägare att se till att ha en godkänd mätarplats vid tiden för ditt vattenmätarbyte.

Vi förstår dock att det ibland är svårt att få till. Om så är fallet för dig så behöver du kontakta oss och berätta detta, så försöker vi tillsammans att hitta en väg framåt. Vänta inte, har du fått ett första informationsbrev hem och vet med dig att det kommer att finnas förhinder att åtgärda din mätarplats - kontakta oss redan idag.

Se avsnittet om mätarplatsens utformning, mätarbrunn samt vår checklista inför bytet.

När ska jag sluta skicka in min vattenmätarställning manuellt?

När du fått den digitala mätaren installerad hos dig behöver du inte längre skicka in din vattenmätarställning till oss. Det görs automatiskt.

Fram tills att du får den digitala mätaren skickar du in din vattenmätarställning som vanligt till oss.

Se avsnitet om hur du läser av och skickar in din vattenmätarställning

Kan jag se hur den nya mätaren kommer att se ut?

Pumphuset Länk till annan webbplats. finns en modell uppställd av den nya digitala mätaren. Där kan du se hur en godkänd mätarplats ska se ut, se exempelbilder på godkända och icke godkända mätarplatser samt hämta en checklista som kan hjälpa dig inför förberedelsen med din nuvarande mätarplats.

Pumhuset håller öppet söndagar kl. 12-16.

Tillbaka till toppen

Övriga frågor

Hittade du inte svar på dina frågor här ovan? Skicka in den till oss i formuläret så återkommer vi.

Hjälpte innehållet på sidan dig? (Om du svarar nej - fyll gärna i varför.)

EPI debug

Created:
2025-09-29T13:37:30
Last modified:
2025-11-05T14:36:46
Published:
2025-09-29T13:37:57
Last published:
2025-11-05T14:36:48
Template
Sida


EPI.PageType


EPI.PageURLSegment


EPI.Id