Hängare på ditt sopkärl
Har du fått en hängare på ditt sopkärl? Här finns förklaring till vad det betyder och hur du gör för att få ditt avfall hämtat.


Blå sida - vi har tömt men...
Vi har tömt ditt sopkärl men upptäckte följande problem som vi vänligen ber dig åtgärda till nästa tömning:
- Kärlet behöver rengöras
Det är du som fastighetsägare som ansvarar för att hålla kärlen rena. Om du inte vill tvätta dem själv kan du köpa tjänsten av någon aktör på marknaden. Sök på webben med ord som "kärltvätt". - Ställ kärlet närmare sopbilen vid nästa tömning
Vi har idag placerat kärlet där vi vill ha det på tömningsdagen.
- Avfallet behöver emballeras
Se till så att avfallet inte kan spridas vid tömning. Lägg gärna lätta plastförpackningar inuti varandra. Använd papperspåsar till matavfallet. - Annat
Här skriver vi om det är något annat som du behöver åtgärda.
Orange sida - vi har inte tömt eftersom...
Vi kunde inte tömma ditt sopkärl för att:
- Kärlet var felvänt
På hämtningsdagen ska kärlet stå med draghandtaget i dragriktningen. - Kärlet var överfullt
Locket ska gå att stänga helt. Hör av dig till kundservice eller ansök om ändring av abonnemang om du behöver ett annat abonnemang. - Kärlet var blockerat
Till nästa gång - dra fram kärlet till hämtningsplatsen eller åtgärda hindret. - Avfallet var felsorterat
Vi kunde inte tömma eftersom det låg avfall som inte ska vara där i kärlet. Lämna grovsopor och farligt avfall på återvinningscentral eller till second hand.
Gör så här för att få ditt avfall hämtat:
- Alternativ 1: åtgärda det som var markerat på hängaren och vänta till nästa ordinarie tömning.
- Alternativ 2: åtgärda det som var markerat på hängaren och fyll i fomuläret för att beställa extrahämtning
Hjälpte innehållet på sidan dig? (Om du svarar nej - fyll gärna i varför.)