På uppsalavatten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Frågor och svar om VA-taxan 2019

Här har vi samlat vanliga frågor och svar angående ändringen av brukningstaxan som kommer att gälla från och med 1 april 2019.

Har du en fråga som du inte hittar svar på här? Skicka den till kundtjanst@uppsalavatten.se .

När kommer höjningen ske?

1 april 2019.

Hur stor blir höjningen av brukningstaxan?

12 procent. 

Varför ska vi höja brukningstaxan?

De kostnader som ökar nu, och som ligger bakom behovet att höja VA-taxan, är stora investeringar i ledningsnäten i samband med att Uppsala växer. Det handlar både om helt nya områden som vi bygger VA till liksom behovet av att öka kapaciteten i de ledningar som vi redan har. De kraftiga regn som föll i Uppsala i slutet av juli bidrog till många översvämningar och med det ökade kostnader för att hantera följderna av det. 

Att leverera dricksvatten är en samhällsviktig funktion där allt högre krav ställs på oss som leverantör. Vi måste garantera  leveranstrygghet och säkerställa att vi kan leverera dricksvatten oavsett vad som händer. Omvärldsförutsättningar gör att vi kontinuerligt behöver förstärka skydd och kontroll för att säkra rent dricksvatten.

Har Uppsala hög brukningstaxa i jämförelse med övriga Sverige?

Innan höjningen hade Uppsala kommun en brukningstaxa som var en av de lägsta i Sverige. Efter höjningen beräknas vi fortfarande ligga under medel jämfört med resten av Sverige.

Påverkas anläggningsavgiften?

Nej.

Ni höjde ju förra året också, varför tog man inte höjd för de ökade kostnaderna redan då?

Vatten och avloppsverksamheten, VA, är en verksamhet som finansieras via taxa och får varken gå med vinst eller förlust. Taxan behöver därför anpassas efter aktuella förutsättningar.

Måste jag lämna en ny mätarställning i samband med nya taxan?

Vattenmätaren ska läsas av en gång om året. I samband med att vi höjer taxan finns möjlighet att lämna in en extra mätarställning. Det är frivilligt att skicka in en extra mätarställning. Den extra mätarställningen hjälper oss att debitera dig så korrekt som möjligt då kostnaderna beräknas utifrån senast uppmätta årsförbrukning. Mätarställningen lämnar du på Mina sidor.