Artikeln publicerades 27 juni 2025

Nu fungerar sophämtningen som den ska igen

Under våren har hämtningarna av avfall från flerbostadshus dragits med förseningar, vilket också ökade antalet frågor till kundservice. Uppsala Vatten gick upp i beredskapsläge den 3 april för att stötta med fler resurser. Nu är förseningarna åtgärdade och därmed har Uppsala Vatten avslutat sitt beredskapsläge.

- Jag känner verkligen med de Uppsalabor som blivit drabbade av förseningarna under våren. Därför är jag glad och tacksam att vi kan meddela att sophämtningen nu fungerar igen efter det intensiva arbete som Uppsala Vatten tillsammans med entreprenören lagt ner för att lösa problemen, säger Rickard Malmström (MP), ordförande i Uppsala Vattens styrelse.

- Vi har avvecklat beredskapsläget men kommer ha kvar de stöttande åtgärderna i kundservice under sommaren för att fortsätta minska svarstiderna, säger Tomas Ulväng, vd på Uppsala Vatten.

På uppdrag av Uppsala Vatten tog Returpappercentralen den 3 mars i år över insamlingen av hushållsavfall från bostadsrätts- och samfällighetsföreningar i Uppsala kommun. På grund av problem i uppstarten så blev det förseningar i avfallshämtningen. För att komma till rätta med förseningarna har man utökat med både personal och antal hämtningar. Sen mitten av juni har avfallet från flerbostadshus och samfälligheter hämtats utan förseningar.

- Vi beklagar de problem det inneburit för de kunder som inte fick sitt avfall tömt på utsatt tid, säger Jimmy Helmersson, verksamhetschef på Returpappercentralen.

- Det var ett flertal anledningar som låg till grund för problemen och det involverade ett flertal olika aktörer, där vi givetvis hade vår del i ansvaret. Nu efter drygt tre månader är vi i fas och jag vill rikta ett tack till Uppsala Vatten för ett gott samarbete, och inte minst ett stort tack till våra medarbetare och främst chaufförer för deras hårda arbete under den här uppstartsperioden, avslutar Jimmy Helmersson.

Uppsala Vattens kundservice har fortsatt många ärenden och långa handläggningstider även om anmälning om uteblivna hämtningar minskat. Vi kommer därför fortsätta ha extra resurser i kundservice under sommaren.

EPI debug

Created:
2025-06-27T13:16:09
Last modified:
2025-06-27T13:30:08
Published:
2025-06-27T13:30:08
Last published:
2025-06-27T13:30:08
Template
Artikel


EPI.PageType


EPI.PageURLSegment


EPI.Id